Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Duurzame mobiliteit nog geen prioriteit voor de meeste steden

Stichting Natuur en Milieu onderzocht de coalitieakkoorden van de 32 meest dichtbevolkte gemeenten. Er werd gekeken naar concrete ambities op het gebied van duurzame mobiliteit. Slechts vier gemeenten kregen de score ‘goed’.

Redactie OmgevingsWeb 13 augustus 2018

Zo kent Zoetermeer plannen om de stalmogelijkheden voor fietsen uit te breiden en wordt er ingezet op voldoende laadpalen voor elektrisch rijden. Oordeel: onvoldoende. Acht andere punten, zoals het invoeren van een milieuzone, snelfietspaden of ondersteuning van nieuwe mobiliteitsconcepten, zijn namelijk niet te vinden in het coalitieakkoord.

Venlo is hekkensluiter, met ambities op slechts één van de tien punten. Volgens de analyse van Natuur en Milieu is Venlo alleen gericht op duurzame stadsdistributie. Bij nader bekijken van het coalitieakkoord, geeft Venlo aan wel te denken aan oplaadpunten voor autos en fietsen. Dit is waarschijnlijk niet concreet genoeg voor een hogere score. Het stadsbestuur vindt dat de analyse geen compleet beeld geeft, omdat er alleen is gekeken naar het akkoord en niet naar het huidige beleid.

Den Haag, Leiden, Utrecht en Zaanstad scoren als enige gemeenten goed, met plannen voor fietsparkeerplekken, verlaging van parkeernormen bij nieuwbouw en aandacht voor de bereikbaarheid met het OV.

Natuur en Milieu noemt het opvallend dat het parkeerbeleid maar zelden wordt ingezet om de stad te verduurzamen en roept de steden op om hier nog eens goed naar te kijken.

Bekijk

hier

de factsheet.

Artikel delen