"Sinds 1 oktober 2012 kent het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) de zogenaamde Ladder voor duurzame verstedelijking. De in artikel 3.1.6 lid 2 Bro opgenomen ladder moet bewerkstelligen dat een zorgvuldige afweging wordt gemaakt over ruimtegebruik. Bestaat behoefte aan een voorgenomen stedelijke ontwikkeling? Zo ja, kan die dan binnen bestaand stedelijk gebied worden gerealiseerd? En als dat laatste niet zo is, komt de ontwikkeling dan op een locatie die passend ontsloten is? De ladder heeft sinds de inwerkingtreding gezorgd voor een behoorlijk aantal uitspraken, waarin de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitleg geeft aan de regeling en antwoord geeft op een aantal vragen dat daarover is gerezen. In dit artikel geven wij een overzicht van de hoofdlijn van de jurisprudentie en trekken wij daaruit een aantal conclusies."
Sinds 1 oktober 2012 kent het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) de zogenaamde Ladder voor duurzame verstedelijking. De in artikel 3.1.6 lid 2 Bro opgenomen ladder moet bewerkstelligen dat een zorgvuldige afweging wordt gemaakt over ruimtegebruik. Bestaat behoefte aan een voorgenomen stedelijke ontwikkeling? Zo ja, kan die dan binnen bestaand stedelijk gebied worden gerealiseerd? En als dat laatste niet zo is, komt de ontwikkeling dan op een locatie die passend ontsloten is? De ladder heeft sinds de inwerkingtreding gezorgd voor een behoorlijk aantal uitspraken, waarin de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitleg geeft aan de regeling en antwoord geeft op een aantal vragen dat daarover is gerezen. In dit artikel geven wij een overzicht van de hoofdlijn van de jurisprudentie en trekken wij daaruit een aantal conclusies.
Download hier het artikel via de website van Kennedy Van der Laan:
De ladder voor duurzame verstedelijking en de bestuursrechter
Auteurs
Liesbeth Berkouwer en Sjoerd van den Ende
Gepubliceerd
de Gemeentestem, afl.84, 2014
Gerelateerde info: