Menu

Zoek op
rubriek

7 tips voor productief thuiswerken tijdens Corona

h

1 december 2020

Artikel

Artikel

Nu de noodmaatregelen rondom COVID-19 opnieuw zijn aangescherpt, is thuiswerken weer de norm. Hoewel de meerderheid van de thuiswerkers hier positieve ervaringen mee blijkt te hebben, kan thuiswerken soms ook een uitdaging zijn. Want hoe blijf je geconcentreerd als je tegelijkertijd voor je kinderen moet zorgen? En wat als je de hulp van collega’s nodig hebt? Wij delen graag zeven praktische tips om productief te blijven.

1. Creëer een fijne werkplek

Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om een goede werkplek in te richten. Investeer bijvoorbeeld in een bureaustoel zodat je geen rugpijn oploopt. Zorg voor een opgeruimd bureau om afleiding te voorkomen. Bij voorkeur werk je op een rustige plek, bijvoorbeeld in een aparte kamer. Op die manier wordt je niet afgeleid door eventuele huisgenoten. Wat je vooral niet moet doen, is met je laptop op de bank ploffen. Deze plek associeer je meestal met ontspanning en niet met werken. Dat komt je productiviteit niet ten goede.

2. Behoud je routine

Als je net zo productief wil zijn als op kantoor, is het verstandig om ook hetzelfde routine aan te houden. Sta ’s morgens op tijd op en zorg dat je op een vast tijdstip aangekleed voor je laptop klaar zit. Ga je normaal gesproken altijd om 12.00 met collega’s lunchen? Doet dit thuis dan om dezelfde tijd. Als je het routine van je kantoorbaan aanhoudt, zorg je dat je privé- en werkleven niet door elkaar gaan lopen. Zo kun je ’s avonds ook gerust van je vrije tijd genieten.

3. Blijf in contact met je collega’s

Voor veel thuiswerkers is het gemis van hun collega’s de grootste uitdaging. Alleen werken is natuurlijk een stuk minder gezellig. Bovendien heb je soms ook de hulp van je collega’s nodig. Het is daarom belangrijk om goed bereikbaar te blijven. Maakt je bedrijf gebruik van een online tool als Slack, Microsoft Teams of Skype? Zorg dan dat je online bent zodra je werkdag begint. Op die manier weten je collega’s dat ze je kunnen benaderen. Het is ook handig om je online meetings op vaste tijdstippen in te plannen, zodat iedereen tegelijkertijd aanwezig is. En wil je het thuiswerken iets leuker maken? Maak dan een Whatsapp groep aan met je fijnste collega’s of organiseer op vrijdag een virtuele borrel voor het bedrijf.

4. Doe de moeilijkste taken eerst

In de ochtend zijn werknemers vaak het meest productief. Het is daarom verstandig om de ingewikkeldste taken als eerste op te pakken. Wanneer je concentratie later op de dag afneemt, kun je je op makkelijkere dingen richten. Het is daarom een goed idee om een to-do lijstje voor jezelf te maken. Zo hou je tijdens het thuiswerken een duidelijk overzicht van wat je allemaal nog moet doen, en in welke volgorde.

5. Neem pauzes

Ook als je thuis werkt is het belangrijk dat je de pauzes niet overslaat. Sta even op van je beeldscherm en geef jezelf de tijd om te ontspannen. Dit zorgt ervoor dat je de rest van de dag veel geconcentreerder aan de slag kunt. Na een pauze heb je weer nieuwe energie om aan een taak verder te werken. Bovendien kun je door een stukje te wandelen ook klachten in de nek, rug, schouders en armen voorkomen.

6. Behoud discipline

Een voordeel van thuiswerken is dat je tijdens je pauzes ook even de was in de wasmachine kunt doen of alvast een boodschap kunt halen. Maar pas op dat je niet te snel wordt afgeleid. In je eigen woonkamer zijn vaak een hoop leukere zaken te doen dan je werk. Onthoud dat je werkgever je het vertrouwen geeft om thuis te werken. Zorg daarom dat je al je taken naar behoren uitvoert.

7. Stop op tijd

Naast het behouden van discipline, moet je ook uitkijken dat je niet té hard gaat werken als je thuis zit. Als je niet op kantoor bent, wil je natuurlijk dat je werkgever toch ziet dat je hard aan het werk bent. Bovendien is het een stuk makkelijker om ’s avonds nog even een taak af te maken. Pas hiervoor op en voorkom dat je overwerkt raakt. Net als dat je in de ochtend op een vaste tijd begint, doe je er goed aan om na een bepaalde tijd je laptop weer dicht te klappen.

Artikel delen