Menu

Zoek op
rubriek
Omgevingsweb
0

5 tips voor een betere werk-privébalans

2 december 2020

Artikel

Artikel

Zou die ene klant al gereageerd hebben? Zouden de omzetcijfers van deze week al bekend zijn? Die vragen gaan door je hoofd terwijl je thuis op de bank zit, met je laptop op je schoot. En je bent maar één muisklik verwijderd van je werkmail, dus waarom zou je niet snel even kijken? Nou, omdat het je werk-privébalans verstoort. Net zoals wanneer je op je werk zit te balen dat je niet genoeg tijd hebt om te doen wat je wil doen in je privéleven. Hoe zorg je er dan voor dat je werk en privé wel (beter) gescheiden kunt houden? In dit artikel vind je vijf tips.

1. Creëer fysiek en temporeel onderscheid

Een mentale balans tussen werk en privé bereik je makkelijker wanneer je werk- en privéwereld ook fysiek en temporeel gescheiden zijn. Nu steeds meer mensen thuis kunnen werken, is een volledige scheiding tussen werkplek en vrijetijdsplek misschien niet meer mogelijk, maar het helpt al om bijvoorbeeld nooit op je privélaptop te werken. Zorg dat instellingen waarmee je bij je werkomgeving kunt, alleen toegankelijk zijn op een werklaptop, zodat je bijvoorbeeld niet verleid wordt om even je werkmail te checken tijdens het kijken van je favoriete Netflix-serie. Stel daarnaast duidelijk vast wat je werktijd is en wat niet. Ook wanneer je thuiswerkt, kun je in overeenstemming met je manager of collega’s een duidelijke eindtijd bepalen. Het tegenovergestelde geldt natuurlijk ook. Leg je privé-telefoon niet altijd binnen handbereik op je werkplek en beantwoord appjes van je vrienden niet tijdens je werk, maar in je pauze, of na het einde van je werkdag.

2. Organiseer je werk

Plan je werk goed. Stel aan het begin van je werkdag vast welke taken je die dag wil afronden en ga daarmee aan de slag. Zorg ervoor dat je planningen haalbaar zijn en dat je ruimte hebt om te schuiven naar een volgende dag als je een keer niet aan bepaalde taken toekomt. Als je geen planning maakt, verlies je snel het overzicht en blijf je soms in je privéleven malen over alles waar je niet of maar half aan toe bent gekomen op je werk.

3. Zoek afleiding

Juist als je een drukke baan hebt, ben je misschien geneigd om ’s avonds op de bank te hangen en niet veel anders meer te doen. Maar dat biedt je tijd om na te denken over je werk. Ga daarom totaal iets anders doen na een drukke werkdag. Kook een uitgebreide maaltijd, ga sporten, of ga op stap met vrienden. Het kost je misschien even moeite om je ertoe te zetten, maar als je eenmaal bezig bent, zul je er juist energie van krijgen. Die kan je vervolgens ook weer kunt inzetten op je werk, de volgende dag…

4. Stel prioriteiten in je privéleven

Als je duizend dingen wilt doen in je vrije tijd, is dat net zo niet-haalbaar als wanneer je teveel taken op je neemt op je werk. Maak dus ook in je privéleven voor jezelf duidelijk wat je per se wil doen en wat niet. Dit zal ervoor zorgen dat je op je werk niet constant het gevoel hebt dat je dingen zou willen doen waar je niet aan toekomt in je privéleven.

5. Maak lijstjes

Kun je het toch niet laten om je in je privéleven aan je werk te denken en in je werkleven aan je privéleven? Schrijf het dan van je af. Als je ineens iets te binnen schiet wat je op je werk of thuis nog moet doen, noteer het dan. Zo parkeer je het tijdelijk en voorkom je dat je er de hele tijd over na blijft denken, op een plek of in de tijd die je eigenlijk voor je ‘andere leven’ had gereserveerd.

Artikel delen