Menu

Zoek op
rubriek

Corona, winterterrassen en overkappingen: wat kan en mag?

Online seminar

4 maart 2021

  • In Coronatijd buiten toch openhouden
  • Wat zijn de regels?
  • Welke mogelijkheden zijn er?
  • In één middag alles op een rijtje
  • Online seminar

Inleiding

Op 1 juni 2020 mocht de horeca weer open, na een eerste sluiting op basis van de Noodverordening COVID-19 van de veiligheidsregio’s. Daarna volgde een voorzichtige start met recent weer nieuwe beperkingen, alleen al dat maakt het lastig maar ook noodzakelijk om snel te schakelen.

De behoefte aan terrassen is onverminderd hoog maar de periode nu vraagt om maatwerk, met vragen als:

  • Ventilatie voor corona, maar hoe zit het met energie?
  • Dichtbouwen voor de temperatuur maar zijn die bouwsels wel veilig bij harde wind en sneeuw?

Terrassen werden de lifeline voor horecaondernemers en een gewenste vorm van contact voor veel bezoekers. Inmiddels weten we dat de coronacrisis nog niet voorbij is en neemt de behoefte aan goed geventileerde buitenruimte alleen maar toe.

Door vergunningen voor tijdelijke terrasuitbreidingen te verlenen of te verlengen, geven we de ondernemers de mogelijkheid om meer bezoekers een plaats te geven. Feit is wel dat:

  • De omgeving de tijdelijke situatie nu als overlast gaat ervaren

  • De openbare ruimte zoals die ingedeeld was nu blijvend onder druk staat, en

  • In de winterperiode ook de veiligheid en brandveiligheid van bouwsels en tenten ter discussie komt te staan.

Wat betekent dat in de praktijk? Een logische vraag die zich niet zomaar uniform laat beantwoorden! Gemeenten kennen op het gebied van terrassen in een aantal wettelijke sporen nogal wat vrijheden. Denk daarbij aan de regeling in bestemmingsplannen en de APV. Daarnaast geldt, de dan geldende lokale noodverordening van uw eigen veiligheidsregio. En, tussen de noodverordeningen onderling kunnen nuanceverschillen zitten. Denk ook aan de brandveiligheidseisen uit het Bouwbesluit en de vraag of en wanneer de bouwsels omgevingsvergunningplichtig zijn.

Er zijn erg veel variabelen als het gaat om vergunningstelsels, wel, geen of deels een exploitatievergunning, wel of geen terrasvergunning apart, op de exploitatievergunning of niet, of alleen niet op eigen grond. Ook beleid en meer dan alleen terrasbeleid; wat is toegestaan, alleen gevelterrassen of meer? Kortom, veel aspecten waar rekening mee moet worden gehouden.

Inhoud en resultaat

In dit middagseminar wordt je kennis aangereikt over de regels, lokale kaders en informatie, jurisprudentie en de toepassing daarvan, die je kunnen helpen je werk goed uit te voeren en je bestuur goed te informeren.

Om een goede inschatting te kunnen maken en het bestuur volledig en zorgvuldig te informeren, is het belangrijk om inzicht te hebben wat de basis is als het om terrassen gaat en hoe je moet omgaan met bouwsels voor langere tijd. Dit middagseminar geeft dat inzicht.

Doelgroep

Het seminar is bestemd voor juristen, vergunningverleners, toezichthouders en beleidsmedewerkers ruimtelijke ordening, bouwen, milieu/geluid, bijzondere wetten, openbare orde en bestuurszaken. Zij zijn werkzaam bij gemeenten en omgevingsdiensten.Daarnaast is de cursus interessant voor adviesbureaus, advocatuur en de horecabranche.

Materiaal

Naast de handouts van de presentaties en bijlagen, is er ondersteunend materiaal digitaal beschikbaar op Omgevingsweb Professional. Hier staat een dossier voor u klaar met alle achtergrondinformatie voor deze cursus. U heeft een maand lang toegang tot de kennisbank. Ongeveer één week voor aanvang van de cursus ontvangt u van ons de inlogcodes en kunt u zich reeds inlezen in het onderwerp.

Optioneel kunt u de toegang tot Omgevingsweb Professional voor slechts € 100,- verlengen naar 6 maanden toegang. U kunt dit aangeven op het aanmeldingsformulier.

 

Studiepunten

Voor deze cursus/opleiding kunt u 3 studie-uren rekenen.

Praktische informatie

  • Online

  • 4 maart 2021
  • € 199 (excl. 21% BTW)

Programma

  • Meer behoefte aan terrassen en overkappingen
  • Dit past vaak niet in de huidige regels
  • Brandveiligheid
  • Extra overlast
  • Wanneer speelt tijdelijkheid een rol en hoe lang is tijdelijk?
  • Politiek en bestuur nauw betrokken
  • Hoe om te gaan met belangen van derden?
  • Geldende Coronaregels en de eigen Noodverordening
  • Visie bestuur
  • Bestemming
  • Gebruik
  • Algemene plaatselijke verordening
  • Drank- en Horecawet
  • Beleid: terrasbeleid, veiligheidsbeleid (cameratoezicht en overkappingen gaan bijvoorbeeld niet altijd samen)
  • Accommodatiebeleid, subsidiebeleid voor met name wijkcentra, sport en meer
  • Toegelicht aan de hand van jurisprudentie

Er worden door de docenten een aantal praktijkcases besproken en mogelijke oplossingen. De deelnemers kunnen hieraan bijdragen.

Meld u hier aan!

U kunt zich hier aanmelden voor het online seminar Corona, winterterrassen en overkappingen: wat kan en mag?.

Sprekers

Peter Roumen - Bureau Horeca Bijzondere Wetten

Directeur

Peter heeft al meer dan twintig jaar als manager, project- of procesleider en interim adviseur in diverse projecten gewerkt. Hij is een gedreven creatieveling die graag resultaatgericht werkt en zeer stressbestendig is. Oplossingsgericht waar het kan met een heldere analyse van risico’s en scenario’s. Momenteel is hij veel bezig met horeca en het regelen van evenementen in de APV.

mr. Janike Haakmeester - HBR advocaten

Advocaat

Janike is mede-oprichter van HBR advocaten. Door haar jarenlange ervaring heeft zij diepgaande juridische kennis op het gebied van omgevingsrecht, branchekennis en gevoel voor de politieke context opgedaan Zij heeft de Dutch Independent Legal Award 2013 ontvangen. In hun toelichting noemde de jury Janike’s grote inhoudelijke kennis en liefde voor het vak in combinatie met een grote klantgerichtheid en oriëntatie op samenwerking en verbinding.

Meer weten?

Heeft u nog vragen? We staan u graag te woord. Via onderstaand contactformulier kunt u contact opnemen met onze klantenservice. Wilt u direct contact met de betreffende programmamanager? Bekijk dan de contactgegevens rechts.

    CONTACTFORMULIER







    Ronald Koppers
    Programmamanager
    06 11 880 859