Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Tijdpad informatie over Omgevingswet

Minister Ollongren stuurt de Tweede Kamer een afschrift van haar brief aan de Eerste Kamer over het tijdpad tot inwerkingtreding van de Omgevingswet.

28 september 2020

Kamerstuk: kamerbrief

Kamerstuk: kamerbrief

De afgelopen maanden heeft de Eerste Kamer de voorstellen voor de Invoeringswet Omgevingswet, Aanvullingswet bodem Omgevingswet, Aanvullingswet geluid Omgevingswet, de Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur Omgevingswet plenair behandeld en aangenomen.

De focus van het gesprek met uw beide Kamers verschuift hierdoor naar de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die per 1 januari 2022 is beoogd. In mijn voortgangsbrief van 24 juni 2020 heb ik een overzicht gegeven van de stand van zaken van die implementatie voor de zomer.

De Eerste Kamer heeft mij in reactie op deze voortgangsbrief verzocht om meer duidelijkheid te geven over het tijdpad tot inwerkingtreding. Dit tijdpad moet laten zien wanneer de Eerste Kamer welke informatie kan verwachten over de stelselherziening van het omgevingsrecht, waarbij specifiek verzocht wordt om informatie over de toezeggingen die aan de Eerste Kamer zijn gedaan.

Mijn reactie op dit verzoek van de Eerste Kamer bestaat uit een tijdpad en een bijlage met een stand van zaken overzicht van alle toezeggingen aan de Eerste Kamer. In de bijlage bij deze brief treft u een afschrift van mijn brief aan de Eerste Kamer.

Deze informatie wordt de komende maanden uiteraard met beide Kamers gedeeld. Ze is ook voor uw Kamer van belang ter voorbereiding op het debat over de door mij en de koepels voorgestelde datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

drs. K.H. Ollongren

Nadere vragen over tijdpad betreffende toezending informatie inzake stelselherziening omgevingsrecht

De afgelopen maanden heeft uw Kamer de voorstellen voor de Invoeringswet Omgevingswet, Aanvullingswet bodem Omgevingswet, Aanvullingswet geluid Omgevingswet, de Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur Omgevingswet plenair behandeld. Deze behandelingen leidden tot een uitgebreide inhoudelijke bespreking en uiteindelijk tot het aannemen van deze wetsvoorstellen.

De focus van het gesprek met uw Kamer verschuift de komende tijd naar de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die per 1 januari 2022 is beoogd. In mijn voortgangsbrief van 24 juni 2020 heb ik een overzicht gegeven van de stand van zaken van die implementatie voor de zomer.

Uw commissie heeft mij in reactie op deze brief verzocht om meer duidelijkheid over het tijdpad tot inwerkingtreding. Dit tijdpad moet laten zien wanneer uw Kamer welke informatie kan verwachten over de stelselherziening van het omgevingsrecht. Dit ook vanwege uw verzoek om deze informatie verspreid in de tijd te ontvangen.

U verzoekt mij daarnaast om te beschrijven wat de impact is van de uitgestelde inwerkingtreding van de Omgevingswet op daarmee nauw samenhangende wetten, zoals de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.

In deze brief reageer ik op deze verzoeken van uw Kamer

Tijdpad

Uw Kamer verzoekt mij om tot een structurering van de informatie te komen die ik tot aan inwerkingtreding en in de periode daarna met uw Kamer zal delen. Uw Kamer doelt daarbij op een tijdpad waarin, terugkijkend vanaf 1 januari 2022 tot heden, is terug te vinden, wanneer de Kamer welke informatie kan verwachten naar aanleiding van toezeggingen in de diverse plenaire debatten in de eerste helft van dit jaar.

Tijdens de debatten over de genoemde wetsvoorstellen in de inleiding van deze brief, is een groot aantal toezeggingen gedaan. In de afgelopen periode bent u maandelijks per brief geïnformeerd over de voortgang van de Omgevingswet. In deze brieven is ook ingegaan op een aantal toezeggingen uit de plenaire debatten.

In onderstaand tijdpad staat welke informatie uw Kamer de afgelopen maanden heeft ontvangen over de voortgang van de stelselherziening omgevingsrecht en de komende maanden nog zal ontvangen tot aan de beoogde datum van inwerkingtreding. Het grootste deel van de gedane toezeggingen is op maandbasis in te plannen en met naam en nummer in deze tabel opgenomen. Bij een aantal toezeggingen bleek het nu niet mogelijk om die detailplanning te maken. Dit betreft bijvoorbeeld doorlopende toezeggingen of toezeggingen die betrekking op de monitoring en evaluatie na inwerkingtreding. In een aanvullende tabel zijn deze toezeggingen weergegeven. In de bijlage treft u daarnaast een compleet overzicht van de stand van zaken van alle toezeggingen aan. De toezeggingen uit het debat over de Aanvullingswet natuur zijn nog niet in deze overzichten opgenomen omdat deze nog niet geregistreerd zijn.

Zoals gezegd, zend ik u regelmatig voortgangsbrieven waarin ik de voortgang op het gebied van de wetgeving, het DSO en de implementatie beschrijf. Elk half jaar wordt deze voortgangsinformatie aangevuld met de resultaten van de implementatiemonitor. Maandelijks informeer ik u over de voortgang van de aansluitingen op het DSO. Deze terugkerende informatie heb ik gearceerd in de tabel. Daarmee markeer ik het onderscheid met eenmalige informatie.

Na inwerkingtreding zal ik u jaarlijks informeren over de voortgang, de monitoringsresultaten en een jaarlijkse rapportage doen toekomen van de onafhankelijke evaluatiecommissie (conform motie K 34985). De monitoring en evaluatie worden ingericht conform de diverse moties en toezeggingen die hierover gedaan zijn. Daarnaast zijn er nog andere toezeggingen die betrekking hebben op de periode na inwerkingtreding. Daarover zal ook aan uw Kamer gerapporteerd worden.

De informatie die ik u toestuur heeft als doel om voldoende zicht te geven op de haalbaarheid van de voorgestelde datum van 1 januari 2022. Mijn voorstel is om hierover eerst het gesprek met de Tweede Kamer te voeren. Na afronding van het debat in de Tweede Kamer stel ik voor om het debat met uw Kamer te voeren.

2020

Download hier de tabellen in PDF.

Download hier de tabellen in PDF.

Gevolg verschuiving inwerkingtreding Omgevingswet voor samenhangende wetgevingstrajecten

De leden van de vaste commissies voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving en Economische Zaken en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben gevraagd welke gevolgen het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft voor samenhangende wet- en regelgeving. Als voorbeeld noemen zij de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen.

Met de afronding van de behandeling van de wetsvoorstellen van de invoeringswet en de aanvullingswetten en de bijbehorende besluiten in uw Kamer nadert de bouw van het wettelijke stelsel zijn voltooiing. Daarnaast zijn voor de inwerkingtreding van het nieuwe stelsel twee andere wetstrajecten relevant. Dit betreft de wijziging van de Bekendmakingswet (de Wet elektronische publicaties1) en de wijziging van de Algemene wet bestuursrecht in verband met het nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht.2 Het voorstel voor de Wet elektronische publicaties is inmiddels door uw Kamer aanvaard en tot wet verheven (Stb. 2020, 262). Het voorstel voor de wijziging van de Algemene wet bestuursrecht is op dit moment bij de Tweede Kamer aanhangig.

Het is de bedoeling om de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen tegelijk met de Omgevingswet, dus op 1 januari 2022, in werking te laten treden. Dit is tot uitdrukking gebracht in de gezamenlijke verklaring met VNG, IPO en Unie van Waterschappen over de beoogde nieuwe inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet die ik u dit voorjaar heb toegestuurd.3 Op die manier kan de uitvoeringspraktijk de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen in samenhang voorbereiden.

1) Het bij koninklijke boodschap van 6 juni 2019 aangeboden voorstel van wet tot wijziging van de Bekendmakingswet en andere wetten in verband met de elektronische publicatie van algemene bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen (Wet elektronische publicaties) (Kamerstukken 35 218).

2) Het bij koninklijke boodschap van 10 juli 2019 aangeboden voorstel van wet tot wijziging van de Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten in verband met het nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht (Kamerstukken 35 256).

Ondertussen staat de wereld niet stil. Buiten de sporen van de stelselherziening komt er ook regelgeving tot stand die onderdelen van het stelsel wijzigt. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij de implementatie van Europese wet- en regelgeving.

Daarbij wordt een aanpak gevolgd die robuust is voor de verschoven inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet. Deze regelgeving bevat namelijk zowel wijzigingen van het huidige recht, als van het toekomstige nieuwe stelsel. Bij inwerkingtreding is het nieuwe stelsel daardoor actueel en voorafgaand daaraan wijzigt het huidige recht. Voorbeelden daarvan zijn de wijzigingen van het Bouwbesluit 2012 en het Besluit bouwwerken leefomgeving, onder andere in verband met bijna energieneutraal bouwen (Stb. 2019, 501 en Stb 2020, 84).

Dezelfde aanpak zal gekozen worden voor de regeling van andere onderwerpen tot aan het moment van inwerkingtreding van het nieuwe stelsel. Deze aanpak van wijziging onder het huidige en toekomstige recht leidt ertoe dat wijzingen, waar nodig en wenselijk, nog onder het huidige recht in werking kunnen treden. Deze wijzigingen zijn niet afhankelijk van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en omgekeerd is de inwerkingtreding Omgevingswet niet afhankelijk van de beoogde wijzigingen.

Aansluitmonitor augustus 2020

In de bijlage 2 bied ik ook wederom de maandelijkse aansluitmonitor op het Digitaal Stelsel Omgevingswet aan, zoals die ook op de website van het implementatieprogramma Aan de Slag wordt gepubliceerd.

De rapportage laat een kleine terugloop zien in het aantal overheden dat zich heeft aangemeld voor aansluiting op het DSO, benodigd voor het kunnen registreren van vragenbomen en ontvangen van vergunningaanvragen. Navraag leert dat dit komt doordat overheden in sommige gevallen een andere leverancier overwegen en nieuwe aanbestedingen zijn gestart. Het betrof hier deels partijen die al aangesloten waren, zodat ook dat aantal teruggelopen is. Ook blijkt dat de aansluitingen van enkele overheden op een nieuwe datum ingepland moeten worden.

De komende maand worden alle overheden die zich nog niet hebben aangemeld benaderd om de planning te actualiseren. Indien nodig worden zij geholpen via de Regionale Implementatie Ondersteuners (RIO ’s) en het migratieteam om hun aansluitingen gereed te krijgen, zodat zij het jaar 2021, zoals zij wensten, kunnen gaan gebruiken om met het DSO te gaan oefenen.

3) Brief d.d. 20 mei inzake nieuwe inwerkingtredingsdatum: Kamerstukken I 2019/20, 33 118, BE

Ik vertrouw erop dat ik uw Kamer met deze brief het gewenste inzicht heb gegeven in de informatie die uw kamer zal ontvangen over de implementatie van de Omgevingswet.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

drs. K.H. Ollongren

Bijlagen

Overzicht openstaande toezeggingen Eerste Kamer over Omgevingswet

Overzicht van de stand van zaken van de openstaande toezeggingen aan de Eerste Kamer rond de stelselherziening van het omgevingsrecht.

Voortgangsoverzicht Aanmelding, Aansluiting, Ontvangst & Publicatie augustus 2020

Overzicht van aantallen overheidsorganisaties die een aanvraag of melding kunnen ontvangen, omgevingswetbesluiten kunnen publiceren en vragenbomen kunnen registreren.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.